Lovgivning af relevans for negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter
Her kan du danne dig et overblik over den mest relevante nationale og internationale lovgivning i relation til negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Det er relevant for dig, der bliver udsat for negativ social kontrol eller kender nogen der gør, og for dig som fagperson eller civilsamfundsaktør, som møder borgere der er udsat for negativ social kontrol. I Odense Kommune arbejder vi med afsæt i nyeste lovgivning.
Gå direkte til det du vil læse mere om:
National lovgivning - under 18 år
National lovgivning - over 18 år
Obs! Lovgivningen på området er i rivende udvikling. Dette afsnit skal derfor betragtes som et overblik over den aktuelt gældende lovgivning. Klik direkte på linket tilknyttet hver enkelt lovbestemmelse, for at blive ledt til den fulde lovtekst fra en opdateret online lovsamling.
Som borger i Danmark er man sikret en række rettigheder i Grundloven, blandt andet:
- Retten til religionsfrihed, som betyder at alle borgere har ret til at dyrke deres gud som de vil og bede som de vil, så længe de regler der gælder i samfundet overholdes. Det gælder også dem der kun er i landet for en periode (§ 67).
- Retten til personlig frihed, som betyder at ingen borger på baggrund af sin politiske eller religiøse overbevisning eller afstamning kan underkastes frihedsberøvelse, samt retten til at få sin sag stillet for en dommer (§ 71).
- Retten til ytringsfrihed, som betyder at enhver må offentliggøre sine tanker på tale og skrift, under ansvar for domstolen (§ 77).
National lovgivning - under 18 år
For børn og unge under 18, samt familier, er serviceloven, forældreansvarsloven og straffeloven særligt relevante.
Serviceloven indeholder de ydelser som kommunen skal tilbyde børn- og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og særlige sociale problemer. Serviceloven vejleder også om særlig støtte til børn og unge i æresrelaterede konflikter, og lægger særlig vægt på fagfolks forpligtelser i forhold til forebyggelse og håndtering af æresrelaterede konflikter. Vi anbefaler, at du som fagperson læser hele vejledningen til serviceloven. Du kan finde serviceloven her.
Forældreansvarsloven og straffeloven er relevante i tilfælde, hvor en forælder udøver negativ social kontrol overfor barnet, for eksempel ved at sende barnet på ufrivilligt udlandsophold eller på anden måde krænker barnets rettigheder.
Obs! Lovgivningen på området er i rivende udvikling. Dette afsnit skal derfor betragtes som et overblik over den aktuelt gældende lovgivning. Klik på linket tilknyttet hver enkelt lovbestemmelse, for at blive ledt til den fulde lovtekst fra en opdateret online lovsamling.
Serviceloven: |
Vejledning om støtte til børn og ungeJf. Vejledning nr. 3 til serviceloven, kap. 2 - æresrelaterede konflikter:
Særligt om anbringelser
|
Samtale med barn eller ungJf. Serviceloven § 48Inden afgørelse, skal der være en samtale med barnet eller den unge. Samtalen kan finde sted uden samtykke eller tilstedeværelse fra forældremyndighedsindehaver, når hensynet til barnets eller den unges bedste taler for. |
Ret til bisidder og udelukkelse af bisidder
Jf. Serviceloven § 48 a Jf. Serviceloven § 48 a, stk. 3 |
Udveksling af oplysninger i det forebyggende samarbejdeJf. Serviceloven § 49 aAfdelinger, der løser opgaver inden for området for udsatte børn og unge, kan indbyrdes udveksle oplysninger om rent private forhold vedrørende et barn eller en ung, hvis udvekslingen må anses for nødvendig som led i det tidlige eller forebyggende samarbejde om udsatte børn og unge. Vær opmærksom på at det kun må ske én gang – og i særlige tilfælde ved et opfølgende møde. |
Udveksling af oplysninger ved forebyggelse af overgrebJf. Serviceloven § 49 bKommunale myndigheder, der løser opgaver inden for området for udsatte børn og unge, politiet og anklagemyndigheden kan indbyrdes udveksle oplysninger om rent private forhold vedrørende et barn eller en ung, hvis udvekslingen anses for at være nødvendig i forebyggelsen af overgreb mod børn og unge. |
Anbringelse af barn/ungJf. Serviceloven § 58, stk. 2-5Kommunen kan anbringe et barn eller unge uden for hjemmet, ved en åbenbar risiko for at barnet eller den unge lider skade. |
UnderretningspligtJf. Serviceloven § 154Alle borgere har pligt til at underrette kommunen, hvis de får kendskab til eller har en formodning om, at et barn har behov for støtte, været udsat for nedværdigende behandling, overgreb eller lever under forhold, der bringer dets sundhed og udvikling i fare. |
Skærpet underretningspligtJf. Serviceloven § 153Alle offentlige fagpersoner har skærpet underretningspligt ved forhold jf. Serviceloven § 154. Den skærpede underretningspligt gælder kun i forbindelse med at du udøver dit arbejde, og den går forud for tavshedspligten (jf. Straffeloven § 152). |
Samtale med barn/ung uden forældres samtykkeJf. Serviceloven § 155a, stk. 2Der er mulighed for en samtale med barnet eller den unge uden samtykke fra forældremyndighedsindehaver. Det kan være relevant i tilfælde, hvor der er en bekymring for at forældrenes kendskab vil eskalere kontrol og konflikt-/trusselsniveau. |
Straffeloven: |
Afværgepligt
Jf. Straffeloven § 141 |
Børnebortførelse, ufrivillige udlandsophold og genopdragelsesrejser
Jf. Straffeloven § 215
Jf. Straffeloven § 215a |
StalkingJf. Straffeloven § 242Det er strafbart at krænke en anden persons fred ved systematisk og vedvarende kontakte, forfølge eller på anden måde chikanere. Læs mere om hvilke handlinger og adfærd som anses for stalking her. |
Omskæring af piger og kvinderJf. Straffeloven § 245aDet er strafbart at bortskære eller på anden måde fjerne en pige eller kvindes ydre kønsorganer helt eller delvist, med eller uden samtykke. |
Ulovlig tvangJf. Straffeloven § 260Ifølge dansk lov er det strafbart at tvinge, eller medvirke til at tvinge, nogen til at gøre, tåle eller undlade noget gennem vold, trussel om vold, frihedsberøvelse og ærekrænkelse. |
Ægteskab og religiøs vielseJf. Straffeloven § 260, stk. 2Det er strafbart at tvinge nogen til at indgå ægteskab eller en religiøs vielse uden borgerlig gyldighed. Det er strafbart for forkynder, forældre samt de involverede parter, som er under 18 år, der udfører en religiøs vielse uden borgerlig gyldighed. |
BeklædningJf. Straffeloven § 260, stk. 3Det er strafbart at tvinge nogen til at bære en beklædningsgenstand, der skjuler vedkommendes ansigt. |
FrihedsberøvelseJf. Straffeloven § 261Det er strafbart at frihedsberøve andre, i særlig grad hvis frihedsberøvelsen er langvarig eller udgør fangenskab. |
Andre: |
Barnets ret til omsorg, tryghed og respektJf. Forældreansvarsloven § 2 stk. 2Forældre eller anden forældremyndighedshaver skal drage omsorg for sit barn. Barnet har ret til omsorg og tryghed, skal behandles med respekt og må ikke udsættes for fysisk afstraffelse eller krænkende behandling. |
Fælles beslutninger om barnets forholdJf. Forældreansvarsloven § 3Forældre med fælles forældremyndighed, uanset enighed om forældremyndighed eller ej, skal være enige omkring beslutninger vedrørende barnets forhold, fx barnets udrejse til et andet land. Det er særligt relevant i forbindelse med ufrivillige udlandsophold/genopdragelsesrejser. |
Opsigelse af fælles forældremyndighedJf. Forældreansvarsloven § 11Fælles forældremyndighed kan opsiges, hvis forældrene ikke kan samarbejde om barnets forhold til barnets bedste. |
Forbud mod mødomskonstruktionJf. Autorisationsloven § 72 aKunstig mødomskonstruktion er ikke tilladt. |
National lovgivning - over 18 år
For personer over 18 år er serviceloven, straffeloven og udlændingeloven særligt relevante.
Serviceloven indeholder kommunens tilbud til voksne, som har været udsat for negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter. Straffeloven er relevant i tilfælde af vold og overgreb, tvang og frihedsberøvelse, samt tvangsægteskaber og religiøse vielser.
Udlændingeloven indeholder en række bestemmelser der gælder for udlændige som eksempelvis har indgået et ugyldigt ægteskab eller hvor udlændingen selv eller udlændingens barn har været udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast.
Derudover er der en række andre lovbestemmelser der er relevante, blandt andet om muligheden for tilhold ved stalking, adressebeskyttelse, mødomsrekonstruktion etc.
Klik på linket tilknyttet hver enkelt lovbestemmelse, for at blive ledt til den fulde lovtekst fra en opdateret online lovsamling.
Serviceloven: |
Rådgivning og støtte ved æresrelateret konfliktJf. Servicelovens § 12a, stk. 2-4Kommunen skal tilbyde rådgivning, handleplaner og støttemuligheder samt udarbejdelse af sikkerhedsplan for personer, der risikerer at blive eller er udsat for en alvorlig æresrelateret konflikt. |
Hvis kommunen vurderer at der ikke er tale om en alvorlig æresrelateret konflikt, kan disse lovbestemmelser være relevante:
Gruppebaseret hjælp og støtteJf. Serviceloven § 82a
Hjælp og støtteJf. Serviceloven § 85
Støtte- og kontaktpersonJf. Serviceloven § 99
Handleplan ved behov for betydelig støtteJf. Serviceloven § 141Kommunen kan tilbyde en handleplan til voksne, som har betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller alvorlige sociale problemer, der ikke eller kun med betydelig støtte kan opholde sig i egen bolig, eller som i øvrigt har behov for betydelig støtte for personlig udvikling. |
Ret til krisecenteropholdJf. Serviceloven § 109 stk. 2-9Kvinder og deres børn har ret til ophold på krisecenter, hvis de har været udsat for vold, trusler om vold eller krise i relation til familie- eller samlivsforhold. De tilbydes psykologhjælp samt koordinerende rådgivning i forhold til bolig, økonomi, arbejdsmarked, skole, daginstitutioner, sundhedsvæsen m.v. og kommunes øvrige tilbud. |
Ret til ophold på forsorgshjemJf. Serviceloven § 110Personer med særlige sociale problemer eller som ikke kan opholde sig i egen bolig og har behov for både botilbud og tilbud om aktiverende støtte, omsorg og efterfølgende hjælp har ret til ophold på forsorgshjem. |
Straffeloven: |
AfværgepligtJf. Straffeloven § 141Som borger har du pligt til at gøre, hvad der står i din magt for at forebygge eller afværge en forbrydelse, der indebærer fare for menneskers liv eller velfærd, som du har kendskab til. |
Børnebortførelse, ufrivillige udlandsophold og genopdragelsesrejserJf. Straffeloven § 215Det er strafbart at unddrage eller bidrage til unddragelse af et barns manglende beskyttelse og omsorg fra enten forældre eller myndighedsindehaver. Dette gælder også for dén, som ulovligt fører barnet ud af landet. Jf. Straffeloven § 215a Det er strafbart for forældre eller andre at sende børn til udlandet til forhold der bringer barnets sundhed og udvikling i alvorlig fare. |
StalkingJf. Straffeloven § 242 Læs mere om hvilke handlinger og adfærd som kan anses for stalking her. |
Psykisk voldJf. Straffeloven § 243Det er strafbart at udøve groft nedværdigende, forulempende eller krænkende adfærd, som er egnet til at utilbørligt at styre den anden og udført gentagende gange. Udøveren skal tilhøre, være nært knyttet til eller tidligere haft knytning til husstanden. |
Fysisk voldJf. Straffeloven § 244Det er strafbart at udøve vold eller anden angreb på en anden krop. Straffen skærpes hvis det sker gentagende gange af en person nært tilknyttet husstanden eller i selve husstanden. Jf. Straffeloven § 245 Der er skærpet straf hvis volden har en særlig rå, brutal og farlig karakter eller skyldighed i mishandling. |
Omskæring af piger og kvinderJf. Straffeloven § 245aDet er strafbart at bortskære eller på anden måde fjerne en pige eller kvindes ydre kønsorganer helt eller delvist, med eller uden samtykke |
Ulovlig tvang og frihedsberøvelseJf. Straffelovens § 260Ifølge dansk lov er det strafbart at tvinge, eller medvirke til at tvinge, nogen til at gøre, tåle eller undlade noget gennem vold, trussel om vold, frihedsberøvelse og ærekrænkelse |
Ægteskab og religiøs vielseJf. Straffeloven § 260, stk. 2Det er strafbart at tvinges nogen til at indgå ægteskab eller en religiøs vielse uden borgerlig gyldighed. Det er strafbart for forkynder, forældre samt de involverede parter, som er under 18 år, der udfører en religiøs vielse uden borgerlig gyldighed. |
BeklædningJf. Straffeloven § 260, stk. 3Det er strafbart at tvinge nogen til at bære en beklædningsgenstand, der skjuler vedkommendes ansigt. |
FrihedsberøvelseJf. Straffeloven § 261Det er strafbart at frihedsberøve andre, i særlig grad hvis frihedsberøvelsen er langvarig eller udgør fangenskab. |
Andre: |
AdressebeskyttelseJf. Lov om ændring af lov i det centrale personregister § 6, stk. 6Personer udsat for æresrelaterede eller samlivsrelaterede konflikter kan få adressebeskyttelse |
Tilhold, opholdsforbud og bortvisningJf. Lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning, LOV nr 112 af 03/02/2012, kapitel 1 § 1-6 og kapitel 2 § 12-16Den som udsætter en anden for forfølgelse, ærekrænkelse etc. kan ikendes et tilhold, opholdsforbud eller bortvisning. |
Borgerens samtykkeJf. Samtykkeloven § 11 aDer kræves samtykke fra borgeren, når kommunen skal indhente informationer fra andre offentlige myndigheder, uddannelsesinstitutioner, sygehuse, læger, psykologer osv. til sagsbehandling. |
SkilsmisseJf. Skilsmissevejledningen nr. 9397 af 26/06/2020, 6.3.4 og 6.3.6Skilsmisse gives i tilfælde ved vold, herunder psykisk vold, og seksuelle overgreb, bigami og børnebortførelse. |
MødomskonstruktionJf. Autorisationsloven § 72 aKunstig mødomskonstruktion er ikke tilladt. |
Udelukkelse af bisidderJf. Forvaltningsloven § 8, stk. 2Kommunen kan udelukke en bisidder, hvis det vurderes at den pågældende repræsentant er uegnet til at varetage den pågældende borgeres interesse. |
Særligt for udlændinge:
Alderssnit for udlændinge, som indgår ægteskaber.Jf. Udlændingeloven § 9, stk.1 Udlændinge som indgår ægteskaber skal være fyldt 24 år.
Udlændinge i et ugyldigt ægteskabjf. Udlændingeloven § 22, stk. 7 Udlændinge som indgår i et ugyldigt ægteskab udvises.
Udlændiges opholdstilladelse inddrages ved overgreb, misbrug eller anden overlast.Jf. Udlændingeloven § 19, stk. 7 Udlændinges opholdstilladelse inddrages, hvis samlivsophør skyldes, at udlændingen eller udlændingens barn har været udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast. |
International lovgivning:
Børnerettigheder: |
FN´s Børnekonvention indeholder vigtige rettigheder, som kan være under pres eller blive brudt, når børn og unge udsættes for negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter. Her er et udvalg af de mest centrale rettigheder:
|
Menneskerettigheder: |
FN´s erklæring om menneskerettigheder indeholder menneskets fundamentale rettigheder. Det er nogle af disse rettigheder, som kan være under pres eller blive brudt, når personer udsættes for negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter. Her er et udvalg af de mest centrale rettigheder:
Menneskerettighedserklæringen er ikke juridisk bindende, men den forpligter stater på ikke selv at krænke menneskerettigheder samt forhindre borgere i at krænke hinandens rettigheder. |